استاد فلاح -پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی2
موضوع: پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی
حجت الاسلام و المسلمین آقای فلاح در ادامه جلسه قبل، برای پاسخ به سوال؛ «در رابطه با موضوع گفتمانی چه کار باید کرد؟»، گفت: اول باید عملیات راهبردی انتخاب شود تا گفتمان پشتیبان طراحی گردد. گام دوم انتخاب موضوعی که در رأس همه مفاهیم مهم می تواند اقدام راهبردی را پشتیبانی کند. گام بعدی وظیفه خلق معنا و آماده سازی محتوا بر اساس آن موضوع را بر عهده حوزه و دانشگاه می گذارد.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: سعادت بشری در مکتب امام با قیام تأمین می شود و حضرت آقا از آن به اندیشه مترقی یاد می کند. اضمحلال انقلاب ها برنامه جبهه استکبار بود ولی امام تنها راه را پیدا کرد و مردم را به صحنه آورد و با آن انقلاب را استمرار بخشید و آن راه «اراده ملی» نام می گیرد. امامت امت سال 57 شکل گرفت و الان هم پیگیری این مردم سالاری باید از طرف مردم تحقق پیدا کند و طلب از طرف مسئولین عدم تحقق یا تحقق ناقص را در پی دارد. حتی برای ساقط کردن نظام سلطه باید یک «هویت بین المللی خسته نشو» شکل بگیرد. البته قابل تذکر است پیمودن مسیر مردم سالاری مشکلاتی از طرف متن قضیه به دنبال دارد.
وی نتیجه اراده ملی را چنین بیان کرد: اراده و حرکت مردم معجزه می آورد و در حقیقت اراده خدا متوقف بر اراده مردم است؛ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (رعد/11). اراده ملی که انقلاب در کانون قدرت کشور قرار داد، جان مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است. بنابراین اراده ملی بر پیشرفت و ساخت ایران تعلق می گیرد.
ایشان در رابطه با انتخابات آتی افزودند: بنابر شواهد مختلف از جمله تشریح و کاوش انتخابات سال 1388، انتخابات سختی پیش رو داریم. مسئله، مسئله اصل انقلاب است و باید همان راه پیروزی انقلاب مورد گزینش خود قرار داد و مردم صحنه کارزار را اداره کنند.
ایشان پاسخ سوال در رابطه با وظیفه طلاب نسبت به حلقه میانی و حلقه میانی ساز چنین گفتند: هر دو وظیفه طلاب محسوب می شود. طلاب وظیفه توجیح جوانان وسط میدان نسبت به راهکارهای عملی و دادن امید به آن ها را دارند که باید جریان های حلقه میانی را تشکیل بدهند. عده ای از طلاب هم می توانند به تأسیس حلقه های میانی کمک کنند. البته برخی از طلاب دیگر باید مباشرتاً به حل مسئله در جهت اراده ملی اقدام کنند.
حجت الاسلام و المسلمین آقای قاسمی در این راستا به سیره ائمه اشاره کرد و گفت: امام علی علیه السلام قبول حکومت از طرف مردم را با اکراه یاد می کنند؛ زیرا حضرت متوجه بودند که باید با اراده مردم کار را پیش ببرند ولی متاسفانه اراده مردم در آن زمان تعلقات دیگری داشتند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: قول امام در رابطه با بهتر بودن مردم زمان انقلاب از صدر اسلام در همین نکته نهفته است. اما بازگشت مردم به گذشته و نظام های قدرت محور کار را سخت می کند. راهکار چنین مشکلی پیدا کردن نکات مشترک فطرت های بالفعل شده ی اجتماعی از جمله حساسیت به مال حلال و ناموس و کمک به دیگران می باشد.
حجت الاسلام و المسلمین آقای اسدپور ادامه نکته قبلی را چنین متذکر شدند: عدول اراده ملی باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد که چرا مردم اراده قبلی را استمرار ندادند؟
وی در رابطه با انتخابات گفت: حساسیت نسبت به موقعیت جریان رقیب مثل گفتمان و رسانه باید به خوبی نمود پیدا کند. حتی چهره های شاخص ما وقتی در فضای سیاسی اداره جامعه قرار می گیرند، پارادایم جریان رقیب بازی می کنند و به عبارتی منفعل می شوند.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی موضوع انتخابات را مطرح کرده و خاطر نشان کرد: واژه رقیب که بین برادران ردو بدل می شود، چه کسانی هستند؟ آیا رقیب استکبار و ترامپ است یا جریان داخل کشور یا جریان داخل انقلابی ها است؟ این مسئله باید مشخص گردد تا ضربه به خودی زده نشود و بزرگان به هر بهانه ای حذف نگردد. بنابراین باید ملاک و شاخصه های رقیب بیان گردد تا مبتلا به مشکلات عدیده ای نگردیم.