استاد فلاح - پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی
موضوع: پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی(جلسه اول)
حجت الاسلام و المسلمین آقای فلاح استاد حوزه محور بحث پوشش گفتمانی را دو بخش دانستند؛ 1. پوشش گفتمانی چه ارزشی دارد؟ 2. انتخاب موضوع گفتمانی چه سیره ای را دنبال کند؟
ایشان در رابطه با بخش اول نکاتی را متذکر شدند: نکته اول به تعریف گفتمان پرداخت و سه مولفه؛فراگیر شدن یک ذهنیت در جامعه (و نتیجه آن: بستر شناختی)، فراگیری مطالبه (ونتیجه آن: قبله گیری و سو گیری انسانی) و زمزمه کردن بین مردم (نتیجه آن: بروز)، را عنوان کرد. نکته دوم مسئولیت گفتمان را از وظایف طلبه دانسته و جریان ساز بودن تبلیغ را مورد اشاره قرار دادند. نکته بعدی توقفیت کار انقلابی و فرهنگی بر گفتمان و اقدام هر چیزی بدون گفتمان را پرهزینه دانست. به عنوان مثال حضرت آقا گفتمان عدالت را بعد 12 سال به ثمر رساندند. البته در این زمینه نباید دنبال مصادیق رفت.
وی در باره ارزش و اقتدار و اثر گفتمان سازی افزود: راه برد پایه در گسترش انقلاب اسلامی این «پدیده مقتدر اجتماعی» بوده و رهبری پیاده سازی گفتمان را وظیفه خود می داند. تحصیل ظرفیت های اجتماعی اثر چنین کاری است.
ایشان نپرداختن به گفتمان را علت یابی کردند و بیان کردند جبهه انقلاب نقش پوشش گفتمانی در بهینه شدن اقدام های اجتماعی را باور ندارند.
استاد حوزه بخش دوم صحبت هایشان را چنین ادامه دادند؛ الگوی اقدام اجتماعی غلط بوده و به همین دلیل خود گفتمان هدف گرفته می شود. مسیر درست این است که یک عملیات در صحنه ای که وزن راهبردی بالاتری در جامعه دارد، طراحی کرد و برای آن پشتیبان گفتمانی تعریف کرد. متاسفانه دوستان انقلابی قسمت اول را لحاظ نمی کنند.
عملیات بیرونی دارای دو دیدگاه است: 1. وظیفه شخص انقلابی در زمان حال چیست؟ 2. انقلاب اسلامی خواستار چه چیزی است؟ گام امروز انقلاب اسلامی چیست؟ نگاه دومی سوال پخته تری می باشد. تحقق اولی و رفتن به دنبال کارهایی که دستیابی دولت را به همراه دارد، بدون توجه به دومی انفعال زایی در پی دارد.
زمان جلسه اجازه اتمام بخش دوم را نداد. انشاءالله جلسه بعد ادامه بخش دوم خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین آقای قاسمی در تکمله فرمایشات استاد فلاح خاطر نشان کردند: تشخیص و تعیین گفتمان و عملیات باید از بنیادی ترین دغدغه ای که به یک معنا پوشش می دهد و بخش وسیعی از نیازهای مخاطب را تامین می کند، آغاز کند. از این منظر باید دنبال تطابق قطعی باشیم که از نگاه اندیشه توحیدی آسیب های فعلی جامعه از کجا شکل گرفته است؟
حجت الاسلام و المسلمین آقای اسدپور در ادامه جلسه با تأکید بر اهمیت گفتمان پشتیبان افزودند: یکی از ظرفیت های قابل پردازش که در ادبیات متفکرین انقلاب اسلامی وجود داشته و به عنوان تجربه زیسته تحقق یافته، تبیین علت محدثه انقلاب است. بنا بر این عقبه گفتمانی باید به مباحث امام و تلامذه ایشان از جمله حضرت آقا، شهید مطهری، شهید بهشتی ارجاع داده شود. به عنوان مثال کتاب «مسجد رهبر» که الگوی جدی گفتمان سازی تحقق یافته است، از جمله محل ارجاعات می توان شمرد.
حجت الاسلام و المسلمین آقای خانجانی با اهمیت دانستن موضوع بحث، اشاره کردند: نکته ای در دل گفتمان سازی مختفی بوده که باید اهتمام ورزید و آن ارزش دادن به انسان هایی است که به وسیله آن ها گفتمان سازی شکل می گیرد. کرامت دادن به عناصر گفتمان ساز سیره رسول اکرم و ائمه علیهم السلام بوده و در این زمینه انقلاب اسلامی از اول الگوی خود قرار داده بود.