قسمت دوم

رسالت اندیشه گفتمان‌ساز توحید

🔶امروز بهترین راه برای تزلزل دینداری، ترویج شهوات نیست، بلکه بالاترین ابزار شیطان و #طاغوت ایجاد حس بی پناهی و ناامنی و نداشتن تکیه گاه برای آدمی است، الشیطان "یخوف اولیاءه"، امروز برای پناه بردن به دامن طاغوت کاملا کارآمد نشان داده است.

🔷 #انسان هر چند به ظاهر مؤمن و معتقد به دین، چنانچه در لایه‌ای از ناامیدی و نااطمینانی به هستی و دیگران و خداوند به سرببرد هیچ گاه نخواهد توانست دیدگاه الهی و #توحیدی را بر نظم محسوس مادّه‌انگارانه و کفر آمیز ترجیح دهد، حداکثر چنین دینداری گونه‌ای فروکاسته شده از دین پراگماتیستی است که به درد مراکز روان‌درمانگری خواهد خورد تا آنان در آزمایشگاه دریابند که دین داری نیز به مثابه یک مخدر در کنار انواع مخدرات به انسان‌ها #آرامش خواهد داد.

🔶حرف برتر #توحید آن گاه است که به #ایمان به این آیه منتهی شود: أَ فَلَمْ يَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيهْمْ وَ لِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا، ذَالِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ أَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلىَ‏ لهَم‏ . (آیا در زمین گردش نکردند تا با تأمل بنگرند که سرانجام کسانی که پیش از آنان بودند، چگونه بود؟ خدا آنان را درهم کوبید و نابود کرد و نیز برای این کافران همانند آنان [عذابی قطعی و ثابت] است. این [پیروزی مؤمنان و نابودی کافران] به سبب این است که خدا سرپرست و یاور کسانی است که ایمان آورده اند، و کافران را سرپرست و یاری نیست.) و این یعنی همه ایمان، همه اطمینان و همه آن چه می‌تواند انسان را به هدایت یافتگی و رشد عقلانی برساند.

🔷 بشر خسته امروز نیازمند اطمنیان کردن و امنیّت ایمانی است، او باید عمیقا درک کند که جهان هرزه‌گرد و بی هدف نیست او به شدّت نیازمند درک رابطه عمیق #ولایت الهی است رابطه‌ای که البتّه یک سویه نیست و تعهّد آفرین است، تعهّدی که به هر میزان بیشتر شود احساس امنیّت و اطمینان به پیروزی بیشتر خواهد شد.

🔶 به نظر می‌رسد رسالت اصلی کتابی که آغازگر اندیشه گفتمانی توحید است باید، انتقال حس ولایت الله به بشر به عنوان نقطه اتّکاء و اطمینان برای همه ابعاد فکری و احساسی او باشد. ساختن یک سرپناه برای انسان بی‌پناه بالاترین رسالت اندیشه گفتمان‌ساز توحید است.

🔷 نیاز به سرپرستی و اطمنیان به یک نظم واقعی و ریشه دار در هستی، همان حلقه وصل میان ولایت‌الله و ولایت معصومان و زمینه سازی برای تشکیل تمدّن موعود آخرالزمانی است، اینجا هستی شناسی و انسان‌شناسی و خداشناسی به نقطه تلاقی می‌رسند و این مفهوم متعالی می‌تواند کوتاه‌ترین تعبیر از چیستی مصداقی #گفتمان_توحید باشد.

🔶 برای این هدف باید خام خیالی‌های بشر در اعتقاد به استقامت این بیت عنکبوت برملا شود، و فقر نیازمندی او به مبدا خلقت به رخ کشیده شده و عزم و اراده نو زیستن در او ایجاد شود، آنگاه است که #اندیشه #مقاومت و مبارزه در او احیاء خواهد شد و با اطمینان به پیروزی، پیشرفت و سازندگی در دنیای جدیدی برای او رقم خواهد خورد.

#استاد_قاسمی🖋

@tooshe_noor

#یادداشت

#گفتمان_توحید

#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا

---------------------------------------

🔰 گفتمان توحید

@goftemane_tohid

Powered by TayaCMS